Nye reisefavoritter blant nordmenns høstferievalg

October 15, 2024 13:40

Nordmenn fløy i hopetall til London, Brussel, Amsterdam, Milano og Paris denne høstferien, mens New York fortsatt var favoritten for de som ville krysse Atlanteren. Samtidig dukket det opp nye reisefavoritter med klart økende popularitet.

Høstferien 2024 har gått inn for landing her hjemme, og SAS kan nå presentere hvor deres norske reisende valgte å ta turen utenlands i år. London, Brussel, Amsterdam, Milano og Paris topper lista over populære europeiske reisemål, mens New York fortsatt holder stand som den mest ettertraktede langdistansebyen.

– Det er ingen overraskelse at både London og New York fortsatt er på nordmenns radar. Begge byene er klassikere som Ola og Kari lenge har hatt i sitt reisehjerte. London byr på en perfekt miks av historie, shopping og kultur, mens New York, med sitt vibrerende tempo og ikoniske skyline, alltid tiltrekker eventyrlystne nordmenn, sier SAS-sjef Kjetil Håbjørg.

Blant de klassiske “sol- og varme”-destinasjonene finner man favoritter som Alicante og Malaga, som også i år var populære blant nordmenn.

Nye destinasjoner på radaren

I tillegg viser SAS-tallene at flere nå setter kursen mot mindre opplagte, men stadig mer populære reisemål. Milano, Amsterdam, Zürich og Athen så alle en markant økning i etterspørsel denne høstferien.

– Milano er en by full av stil og design, med en umiskjennelig atmosfære som nordmenn virkelig har begynt å oppdage. Amsterdam, Zürich og Athen er også på vei oppover på favorittlisten, og vi i SAS er glade for at flere nå får oppleve disse fantastiske byene, sier Håbjørg.

Dansker og svensker velger noe annerledes

Våre danske og svenske naboer har imidlertid valgt litt andre reisemål enn nordmenn denne høstferien. Svenskene, som avholder sin høstferie i månedsskifte oktober/november, ser i større grad ut til å sette kursen mot Amsterdam, som tydelig er i ferd med å bli en ny favoritt blant våre venner i øst. Hamburg og Milano og klatrer også på svenskens reiseliste.

For danskene har München, Zürich og Firenze markert seg som de nye store vinnerne denne høstferien. Disse byene tilbyr et variert kulturliv og en rik historisk atmosfære, noe som gjør dem til attraktive valg for reisende. Danskene har dermed valgt å utforske andre destinasjoner enn sine norske naboer, som reflekterer en økt interesse for ulike europeiske byer i jakten på høstsol og unike opplevelser.

Hit reiste Ola og Kari på høstferie i år:

Storby Interkontinental

Storby Europa

Sør-Europa

New York

London

Boston

Malaga

Los Angeles

Rom

Tokyo

Rom