SAS Trafiktal – Juli 2024

August 7, 2024 11:00

2,5 miljoner passagerare reste med SAS i juli

2,5 miljoner passagerare reste med SAS i juli, en ökning om 5 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 4 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 6 procent, jämfört med juli 2023. Kabinfaktorn för juli var 87 procent.

”Vi är glada att passagerarvolymerna fortsatte att växa och att regulariteten uppgick till 99,3 procent i juli. Kabinfaktorn översteg 87 procent, vilket innebär en av SAS bästa månader historiskt avseende kabinfaktor. Under månaden offentliggjorde vi också breda partnerskapsavtal med vår framtida SkyTeam-partner Air France-KLM. Detta kommer att förbättra våra förbindelser och ge våra lojala kunder ännu fler fördelar från 1 september”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.

SAS total trafik (reguljär och charter) Jul24 Förändring1 Nov23- Jul24 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 5 066 4,0% 32 874 9,0%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 4 429 6,0% 25 588 11,8%
Kabinfaktor 87,4% 1,7 pp 77,8% 1,9 pp
Antal passagerare (000) 2 535 5,0% 17 989 6,5%

1 Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter

Geografisk utveckling, reguljärtrafik Jul24           vs.          Jul23 Nov23- Jul24   vs.   Nov22-Jul23
RPK ASK RPK ASK
Interkontinentalt 6,8% 5,0% 13,2% 9,7%
Europa/Intra-Skand 13,3% 9,9% 17,9% 14,8%
Inrikes -8,6% -11,1% -3,9% -6,6%
Preliminär yield och PASK Jul24 Förändring1 Valutajusterad förändring
Yield, SEK 1,00 -3,3% -1,3%
PASK, SEK 0,87 -0,7% 1,3%
Jul24
Punktlighet (avgång 15 minuter) 75,4%
Regularitet 99,3%
Förändring av totala koldioxidutsläpp 9,7%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer -2,2%

Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag sedan 1946 och har sin huvudsakliga hub på Köpenhamns flygplats (CPH), med kompletterande hubbar i Oslo (OSL) och Stockholm (ARN). Vårt uppdrag är att binda samman Skandinavien med världen och världen med Skandinavien. Varje år transporterar SAS fler än 25miljoner passagerare och 55ton gods till 135destinationer i Europa, USA och Asien.Vi har över 10 000 engagerade kollegor och samarbetar med både partners och kunder för att åstadkomma genomgripande förändringar inom flygbranschen. Vi har åtagit oss att uppnå nettonollutsläpp till 2050, vilket ligger helt i linje med våra grundares visionära anda: Att gå från det gamla till det nya är den enda tradition värd att bevara”. Innovation och samhälleliga framsteg utgör kärnan i vår verksamhet. För mer information, besök vår webbplats på SAS | Flyg till Skandinavien, Europa, USA, Kanada och Asieneller följ oss på sociala medier för att ta del av nyheter och kampanjer.